از ذراریح تا کانتاریدین | تعبیرستان
از ذراریح تا کانتاریدینپزشکی و بهداشتدانستنیها
×
بستن

از ذراریح تا کانتاریدین

ذراریح نام حشره های است از راسته گلئوپترا که قرن ها پیش توسط پزشک و دانشمند ایرانی سیداسماعیل جرجانی به عنوان جانداری که دارای خواص دارویی گوناگون می باشد، معرفی شده است. توانایی حشره در ایجاد تاول های پوستی در انسان، منجر به استفاده درمانی آن در زمینه بیماره های پوستی گردید، ذراریح، در ۱۹۳۳ مورد توجه محققین اروپایی قرار گرفت و در نهایت اولین فرآورده طبیعی از آن به نام کانتاریدین تهیه شد و از سالدر فهرست داروهای پوستی کتب فارماکولوژی وارد شد و مورد توجه و استفاده عمومی قرار گرفت.
کاربردهای بالینی ذراریح از دیدگاه سیداسماعیل جرجانی
حکیم جرجانی، در آثار گرانقدر خود، کاربردهای اصلی ذراریح را به این صورت بیان نموده است.
درمان زگیل، درمان برص، درمان ریزش مو، مدر، درمان آسیت، درمان ناخن سیاه شده، درمان هاری.
سایر حکما، علاوه بر موارد فوق، نکات زیر را هم مطرح کرده اند:
درمان ورم سرطانی، درمان جرب، درمان درد گوش و کری، درمان ورم های بلغمی، درمان گری و خارش، از بین برنده شپش، درمان ناخنه.
مسمومیت با ذراریح از دیدگاه سیداسماعیل جرجانی
حکیم جرجانی، در کتاب پنجم از ذخیره خوارزمشاهی، انواع مسمومیت را تحت سه گروه مورد بررسی قرار می دهد. که عبارتند از: مسمومیت های ناشی از مواد معدنی، مسمومیت های ناشی از مواد گیاهی و مسمومیت های ناشی از مواد حیوانی
و در فصل مسمومیت ناشی از مواد حیوانی، مسمومیت با ذراریح را با علایم کلی زیر توصیف می کند:
ـ اختلالات گوارشی، شامل سوزش دهان و اسهال خونی
ـ اختلالات دستگاه ادراری- تناسلی: دشواری در ادرار کردن، ادرار خونی، زخمی شدن مثانه، ورم و بزرگ شدن آلت تناسلی
ـ اختلالات سیستم عصبی: گیجی و غش
درمان مسمومیت با ذراریح از دیدگاه سیداسماعیل جرجانی:
سیداسماعیل جرجانی در رفع مسمومیت ناشی از خوردن ذراریح، ایجاد استفراغ، اخراج خون و استفاده موضعی و سیستمیک از داروها و توصیه به مصرف غذاهای خاص را موثر می داند.
ذرایح یا کانتاریدین در منابع جدید:
کانتاریدین، ماده محرک فعال استخراج شده از ذراریح است که در سال ۱۹۳۳ توسط یک شیمیدان فرانسوی از حشره استخراج گردید. حشره خشک شده حاوی کمتر از ۶/۰ درصد، کانتاریدین است. دارو بر روی آنزیم اکسیداتیو میتوکندری اثر کرده، منجر به کاهش ATP میشود. این امر موجب تغییراتی در غشای سلول اپیدرم، آکانتولیزیا همان تجزیه ی لایه ی شاخی پوست، و تشکیل تاول میگردد. این تأثیر کاملاًداخل اپیدرمی(پوستی) بوده و هیچ جای زخمی ایجاد نمی کند.
کاربردهای بالیین کانتاریدین در منابع جدید :
مصرف بالینی عمده آن جهت درمان انواع زگیل دور ناخن و مولوسکوم کونتاژیوزوم میباشد. همچنین در درمان ضایعات ضخیم کننده پوست، مهار رشد خوش خیم سلو ل های پوششی پوست، مهار رشد قارچهای پوستی (درماتوفیتها)، ایجاد فرایند التهاب و ترشحات (اگزودای) التهاب زا، خاصیت تاول زایی و همچنین ، این دارو در درمان سرطان از جمله سرطان کولون، سرطان هپاتوسلولار کبد و تسکین دردهای روماتیسمی مانند روماتویید آرتریت(روماتیسم) می تواند نقش داشته باشد.
مسمومیت :مسمومیت در استعمال موضعی آن گزارش نشده است و استعمال آن به دلیل نداشتن عوارض در کودکان ایده آل است. مسمومیت با مصرف خوراکی مقادیر زیاد دارو رخ میدهد که آن را کانتاریدیسم گویند. دوز خوراکی ۶۵ میلی گرم آن کشنده است.
اختلالات گوارشی:درد سوزشی در گلووشکم ،مشکل در بلع،تهوع و استفراغ،استفراغ خونی،اسهال خونی،زورپیچ .
اختلالات ادراری - تناسلی :احساس نیاز مبرم به دفع ادرار، درد کلیوی، تکرر ادرار، ادرار همراه سوزش ودرد، ادرار خونی، تجمع اوره در خون، از بین رفتن( نکروز) حاد توبولی، تخریب واحد های عملی کلیه، پریاپیسم (نعوظ مداوم پنیس به صورت غیر طبیعی همراه با درد و تندرنس).
اختلالات سیستم قلبی ـ عروقی: افت شدید فشار خون، نارسایی گردش خون، نارسایی قلبی و شوک
اختلالات سیستم عصبی: تشنج، غش
اختلالات چشمی: از بین رفتن قرینه و ایجاد واکنش التهابی شدید، آسیب به عدسی
درمان مسمومیت : درمان در موارد تماسی شامل شستشو با آب گرم و صابون میباشد.
معرفی ذراریح به عنوان حشره ای با خواص ویژه بیش از حدود ۱۰ قرن می گذرد، سیداسماعیل جرجانی چندین خاصیت درمانی از آن را برشمرده که دانش امروزی تنها بعضی موارد از آن را مورد توجه قرار داده است. روش های پیشرفته سنتز شیمیایی، اطلاعات وسیعی راجع به ماده حاصل از ذراریح فراهم نموده است که استفاده درمانی آن در روزگار جرجانی را از لحاظ علمی توجیه می کند و به آن قطعیت می بخشد. اینک روشن شده است ماده موثر حشره - کانتاریدین- آکانتولیتیک و بدون درد و ایجاد اسکار بوده است. منابع جدید امروزی نه تنها اطلاعاتی اضافه بر یافته های قدیمی ندارند، بلکه حکمای طب سنتی موارد بالینی را ذکر کرده اند که دانش جدید هنوز به آن نپرداخته است و شاید این به دلیل اثرات سمی و کشنده کانتاریدین باشد. لیکن از مرور مطالب فوق درمی یابیم که حکمای قدیم با دقت فراوان این ماده را جهت استفاده های داخلی و خارجی - بدون اینکه عارضه ای ایجاد کند- به کار می برده اند و نیز در صورت ایجاد عارضه، درمان عوارض آن را میدانسته اند. نشانگان مسمومیت با آن که در گذشته و حال ذکر شده، کاملا با هم یکسان است و نشانه های از دقت نظر و بینش کامل حکما در طب قدیم می باشد.
بدیهی است مطالب مذکور تنها گزیده ای از گسترهٔ طب سنتی ایران است و هنوز زمینه تحقیقات بسیاری در آن وجود دارد. امروزه به صراحت می توان گفت که طب سنتی ایران با وجود فقدان امکانات پیشرفته در تشخیص و درمان، رتبه ای ممتاز و جایگاهی ویژه در دانش پزشکی و زمینه های مربوط به آن دارد. امید است منابع طب سنتی ایران بتواند سرمنشاء تحقیقات و دستاوردهای نوین جامعه پزشکی باشد.
منابع
جرجانی، سیداسماعیل، ذخیره خوارزمشاهی، جمع آوری سعید سیرجانی، انتشارات بنیاد فرهنگ، چاپ ۲۵۳۵، ص ۲۴۹
همان مرجع، ص ۶۳۱
همان مرجع، ص ۶۴۰
جرجانی، سیداسماعیل، الاغراض الطبیه و المباحث العلانیه، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۴، ص ۶۰۹
Katzong,B.G.Basic and Clinical Pharmacology . ۷edt.Appeleton Lange and California. P ۱۰۱۲ , ۱۹۹۸
Curruti,L.Historical & Philosophical Remaks on Ziegler - Natta Catalysis. Int.J.Ph.Ch. Vol۵.۱۹۹۹,no۱, p.
Remington,J.P.The Science & Practice of Pharmecy. ۱۹th.Vol ۲, ۸۷۴. ۱۹۹
Martindale, The complelte Drug Refrences. ۳۲ ed, Vol :۲, ۱۹۹۸ . P ۱۵۵۹
Drug, Facts & Camparisions J.B. Lippincott Co. ۱۹۸۷, P ۶۲۱
عقیلی خراسانی ، مخزن الادویه، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی ۱۳۷۰، صص ۴۳۵ -۴۳۶
انصاری شیرازی، ع. اختیارات بدیعی، چاپ اول، شرکت دارویی پخش رازی، تهران، صر ۱۷۹، ۱۳۷۱.
الهروی، م. الابنیه عن حقایق الادویه، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ص ۱۶۰.
جرجانی، سیداسماعیل، الاغراض الطبیه و المباحث العانیه، بنیاد فرهنگ ایران، ص ۵۷۷.
K.J. An Electron Microscopic study of cantharidin - induced Acantolysis. Acta Dermatol KyotoEngl Bol. ۱۹۶۸. ۶۳(۳):۲۸۹-۹۴
W.K.T.J & S.B. Cantharidine: Acantholysis. Arch Klin Exp Dermatiol . ۱۹۸۶. ۳۲۳(۳):۳۲۵-۴۴
Bock. RH.Treatment of palpebral Warts with Cantharon . Am. J. Opthalmol ۱۹۶۵.۶۰ (۳): ۵۲۹-۳۰
Grag. AP. Muller-J.Inhabition of Growth of Dermatophytes by Indian Hair Oil. Mycoses. ۱۹۹۲. ۳۵(۱۱-۱۲): ۳۶۳-۹.
Janke. D.On the diagnostic Significance of the Detection of Fungal - Antibodiesthe Content of Cantharides Blisters. Hautarzt. ۱۹۶۵. ۱۶(۸):۳۶۴-۶
W.R.L.M C.M et al. Meropenem pharmacokinetics ۷ Penetration into an Inflammatory Exudate. Antimicrob - Antimicrob - Agent - chemother . ۱۹۹۰ ۳۴ (۸): ۱۵۱۵-۷
Mc A.B. Mc.C. Wu CH. Hsieh K.J,et al. Anhydride Modified Cantharidin Analogues: Synthesis Inibnition of Protein Phosphatase: ۱ & ۲. A &: Anty Cancer Activity, Bioorg Med Chem Lett ۲۰۰۰.۷: ۷:۱۰(۱۵):۱۶۸۷-۹۰
Wang C.C.Wu. CH. Hsieh K.Jet al. Cytotoxic Effects of Cantharidine on the Growth of Natural & Carcinoma Cell. Tonix .۲۰۰۰ .۱۴۷(۲):۷۷-۷۸
Corsden R.Smith. M,Protein Concerniration of Caantharides Blisters in Rheumatiod. Arthritis. Ann Rheum Dis. ۱۹۶۶.۲۵(۵):۴۲۲-۴
Karras DJ.Farrell SE.Harrigan R.A. et al. Poisoning from Spanish Fly. Am. J. Emerg. Med. ۱۹۹۶. ۱۴(۵):۴۷۸-۸۳
R.C.G.A.F.E. et al. Eye I njury Caused by Vesicatory Insect. J. Fr. Ophtalmol. ۱۹۹۰.۱۳(۱-۲):۴۷-۵۰






برگرفته از سايت آفتاب

تاریخ ارسال: 1390/01/11


نظر شما چیست؟

کد امنیتی شکل بالا در کادر زیر درج شود

برای مشاهده و استفاده از فرم می بایست جاوااسکریپت بر روی مرورگر شما فعال باشد.

 
تعبیر خواب
تعبیر با تقویم
روایتی از قول امام جعفر صادق (علیه السلام) هست که می‌فرمایند مثلاً اگر در روز یا شب اول ماه قمری خوابی را ببینید تعبیر ندارد و صحیح نیست، یا اگر  در دوم و سوم ماه خوابی را ببینید تعبیرش برعکس می‌شود و به همین ترتیب تمام روزهای ماه را فرموده‌اند و این روایت تا حدودی هم شایع شده و گسترش پیدا کرده است.
دقت کنید که چیز کمی نیست!... یعنی شما که دیشب خوابی را دیده‌اید با دانستن تاریخ دیشب، می‌توانید ادامه مطلب...
تعبیرها و اشتباه‌ها
همۀ ما در طول شب یا روز خواب‌هایی می‌بینیم که ممکن است درست و صادق بوده و معنایی را در خود داشته باشند یا اینکه بی‌معنا باشند.
علت خواب‌های بی‌معنا چیزهایی مثل ضعف یا پرخوری قبل از خواب و یا صدای محیط زمان خواب و یا حتی می‌تواند نتیجه تلقین شیطان باشد و فقط پیامبران و معصومین (علیهم السلام) هستند که تمام خواب‌هایشان درست و صادق بوده و حسابشان جدا است. حضرت امام صادق (علیه السلام) به مفضل که از ادامه مطلب...
تعبیر با کتاب
در این مقاله می‌خواهم در مورد این بنویسم که هر کسی می‌تواند بعضی از خواب‌ها را با کتاب تعبیر خواب، تعبیر کند. بنابراین اجازه دهید ابتدا تعریفی کلی و خلاصه از نحوۀ تعبیر خواب ارائه کنم.
خواب‌هایی که ما می‌بینیم یا می‌خواهند معنایی را به ما بفهمانند و یا خیر؛ حالا چرا بعضی از خواب‌ها می‌خواهند معنایی را بفهمانند ولی بعضی خیر؟... چون این سوال بحث دیگری است نمی‌خواهم دربارۀ آن صحبت کنم.
خود این خواب‌های بامعنا نیز اکثراً به صورت مثال ادامه مطلب...
مبارزه با فراموشی خواب
تحقیقات نشان داده است که همۀ افراد در طی خواب خودشان رویا می‌بینند (به جز در برخی بیماری‌های شدید روانی)، منتها خیلی‌ها آن‌ها را فراموش کرده و فکر می‌کنند که اصلاً رویایی ندیده‌اند. هر چند خیلی از این رویاها ممکن است جزء رویاهای بدون تعبیر باشند ولی به هر حال رویا بوده‌اند.
حال سوال این است که چطور خواب خود را فراموش نکنیم؟ چطور صحنه‌های خواب را خوب و روشن به یاد آوریم؟ برای رسیدن به این هدف راه‌های زیادی وجود ادامه مطلب...
دفع بلا با صدقه
احادیث و روایات و همچنین تجربیات بسیاری وجود دارد که خداوند متعال با صدقه قضا و قدر را تغییر می‌دهد. به عبارتی دیگر با صدقه می‌توان به خواست خدا از وقوع بلایا و حوادث جلوگیری کرد. زیرا خود خداوند قضا و قدر را معین کرده و فقط خود او می‌تواند آن را تغییر دهد (که یکی از عواملی که فرموده قضا و قدر را به خاطر آن تغییر می‌دهد همین صدقه دادن است). البته این یکی از آثار صدقه می‌باشد. ادامه مطلب...
رسیدن تعبیر به دیگری
این نکته را به خاطر داشته باشید که تعبیر خواب شما ممکن است به همان کسی که در خواب دیده‌اید نرسد و به شخص دیگری مربوط شود. در واقع تعبیر خواب شما کیلومترها با آن شخصی که در خواب دیده‌اید فاصله داشته باشد! تجربۀ خودم من از خواب‌هایم این بوده که در موارد خیلی خیلی خیلی کمی تعبیر خواب به همان افرادی رسیده که در خواب دیده‌ام (به طوریکه در اکثر موارد فقط یک درصد احتمال می دهم که تعبیر ادامه مطلب...
دفع بلا و گرفتاری
بعضی از خواب‌ها آینده را پیشگویی کرده و می‌گویند که بلا و مصیبت و گرفتاری در پیش است و یا اینکه عمل زشت یا گناهی را مرتکب خواهیم شد. اگر این خواب‌ها درست و اصطلاحاً صادقه باشند، در واقع از مقدرات الهی می‌گویند و چیزهایی که پیش‌بینی آن شده حتماً به وقوع می‌پیوندند.
ولی خداوند راه‌هایی را تعیین کرده که نگذارید آن بلایا به وقوع بپیوندند و در واقع مقدرات خدا تغییر کند. در اصل خود خدا مقدرات را بوجود آورده ادامه مطلب...
کلیپ و ویدیو
درمان دیابت و ناراحتی اعصاب با خام گیاهخواری
اشخاصی که در کلیپها مشاهده می کنید تعبیرگر خواب نیستند