دوره های باغ سازی در جهان | تعبیرستان
دوره های باغ سازی در جهانعلم و فناوریدانستنیها
×
بستن

دوره های باغ سازی در جهان

باغسازی از ۳۰۰۰-۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در جهان آغاز شده است. باغ های ابتدائی در کشور مصر و در اطراف رود نیل باغ های زیتون با طرح های
دوره های باغ سازی در جهان هندسی بسیار معمول و اطراف معابد،معابر و کاخ ها، درختان کهن مراه با گیاهان زینتی معطر، پیچک و گیاهان روند کاشته می شده است. متأسفانه در مورد باغ هیا شهری اطلاع چندانی در دست نیست. بنابراین شروع باغسازی را از باغ های بابل می دانند که بخت النصر پادشاه بابل ۶۰۰-۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای ملکه خود ساخته بود. باغسازی در بابل به صورت فوق العاده پیشرفته وجود داشت. باغ های معلق که جز عجایب هفتگانه هستند به خاطر سیستم کاشت گیاهان و پنج طبقه بودن و سیستم های پیشرفته آبیاری مورد توجه است.
دومین دوره باغسازی را مربوط به یونان که باغسازی ایجاد باغ های تفریحی و ایده های پارسیان و مصریان ادامه یافته است در یونان قدیم اینگونه پارک ها و باغ ها گل تجمع فلاسفه نیز بوده است. اولین باغ های عمومی در یونان وجود داشته و برای بحث و جدال مردم کاربرد داشته است. سومین دوره باسازی قبل از رنسانس که در آن باغ های زیبا احداث شده، باغسازی به خاطر کمبود زمین بر روی سقف منازل نیز انجام می شده است. از آنجا که خاک مناسب زراعی نبوده باغچه ها را تا ارتفاع ۵/۱ متر به وسیله سنگ از روی زمین ایجاد می کردند و در داخل آن خاک مرغوب می ریختند و اقدام به کشت گیاهان زینتی می کردند. امروزه کم و بیش در بسیایر از مناطق ایتالیا می توان باغ های تراس بندی شده را که متأثر از تاریخ است مشاهده نمود. بایستی گفته شود در قرون وسطی هنر باغسازی نیز توسعه چندان نیافت ولی به تدریج در طول قرون رو هب تکامل نهاده بو ه نوعی اشاعه یافته است.
از مهمترین باغ ها می توان به باغ الحمرا (Alhambra) اشاره کرد که پس از اسلام احداث شده این بغ در جنوب اسپانیا و نزدیک به گراونا واقع شده است. یکی از شاهکارهای مهم آن، نحوه آب رسانی و آب رسانی و استفاده کانال است، در این باغ، اطاق هائی همانند تراس های سرپوشیده با گیاهان سبز، نحوه ارتباط فضای داخل و خارج را مشخص می کند. به طور کلی سبک به کار رفته در این باغ کاملاً ایده شرقی داشته و وجود آب نماها و فواره ها در خارج و داخل ساختمان، دلیل بارزی از ورود طبیعت به داخل ساختمان است.
هنر پارک و باغسازی از اوایل قرن ۱۳ به تدریج رو به تکامل نهاده است، به طوری که دوره قبل از آن به باغسازی در دوره قبل از رنسانس معروف است. ولی در اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ که دوران جهش های بزرگ علوم طبیعی و فلسفه بوده است، سبک ها و روش های باغسازی اختصاصی (و در بعضی از ممالک شخصی) مشخص گردیده است و از همین قرن حفظ فضای سبز، طراحی و ایجاد مکان های زیبا جهت زیباسازی محیط برای متخصصین و مردم عادی مفهوم یافت. به همین دلیل در تاریخ باغسازی این باغ ها را به دوره بعد از رنسانس تقسیم بندی می کنند.
اولین دوره باغسازی بعد از رنسانس سبک ایتالیائی است که به عنوان شروع باغسازی است. در آن روزها، پرورش گل ها و گیاهان فقط به منظور تهیه عطر و داور بوده است. به طور کلی سبک باغ های ایتالیائی ترکیبی از مجموعه درختان زینتی و پوشش هائی از گیاهانی مانند شمشاد و ایلکس بوده است. این باغ ها بر روی کوه ها ساخته شده و بیشتر بیرون شهر و مشرف بر شهر بوده است. باغ ها با وسعت زیاد، مستطیلی شکل و دارای تراس های زیاد بوده اند که به وسیله ۳ - ۴ پله به هم متصل می شدند. به طور کلی سبک معماری همراه با مجسمه ها، درختان، درختچه های دائمی و گلکاری های حاشیه ای در فضای باز مرسوم بوده است و آنقدر که به مجسمه ها رسیدگی می شد به گل ها و گیاهان زیاد رسیدگی نمی شد.
در پارک های کلاسیک ایتالیائی گاه یسعی شده است که از مساحت های کوچک بهره بیشتری ببرند. مثل باغ الاگامبرایا در نزدیک فلورانس که در این باغ حاشیه های زیبای گلکاری همراه با برچین ها جلب توجه می کنند. همان طور که در بالا نیز گفته شد بعضی از باغ ها و پارکظهای ایتالیائی به صورت تراس بندی هستند، به عنوان مثال باغ باروک.
در سبک فرانسوی نیز که یکی از دوره های اوج باغسازی اروپا بوده است، پرهزینه ترین نوع معماری و در حین حال زیباترین باغ ها پدید می آید. پلان از بالا یا دید از بالا در این باغ ها بسیار زیبا و باشکوه بوده است. به طور کلی باغ فرانسوی عبارت از فضای بزرگتری است که از چند باغچه به اندازه های مختلف و با استفاده از مجسمه ها و آبنماهائی که به نظم درآمده اند یک مجموعه را تشکیل می دهد و در اوایل قرن ۱۶ سبک های ایتالیائی به نوعی در هنر باغسازی فرانسه رسوخ نموده به نحوی که اطراف قصرها، طرح هائی به مرحله اجراء درآمد و در آنجا انواع گیاهان زینتی، درختچه ها نزدیک به یکدیگر کاشته شده و دیواره سبزی را همانند پرچین بلند ایجاد کرده اند، و اشکال هندسی به طور چشم گیری به کار گرفته شده که به این گونه باغ ها و باغچه ها پارتر می گفتند. یکی از شاهکارهای این قرن باغ ورسای است که از سال ۱۶۶۱ تا ۱۶۸۶ ساخته د یعنی به مدت ۲۵ سال. در این باغ ۱۴۰۰ قواره و ۴۵۰۰۰ نهال وجود داشته است. نکته قابل ملاحظه در وراسی نوع هم آهنگی و توجه به رعایت اصول محور اصلی در باغ است. پس از انقلاب و سقوط پادشاهی فرانسه، باغ مورد کم لطفی انقلابیون قرار گرفت و بسیاری از گیاهان و چمن ها خشک شدند، ولی خوشبختانه طرح اصلی باغ بدون تغییر باقی ماند.
در قرن ۲۰، فرانسه دارای فضای سبز به صورت باغچه های مستطیل باریک و کشیده بوده و هماهنگی وسیعی در گلکاری داشته و استفاده از مجسمه، گلدان های سنگی و هرس درختان از مهمترین عناصر در طراحی فرانسوی ها بوده است.
سبک باغسازی در انگلستان شامل دوران جدید باغسازان در این کشور، از سال ۱۵۱۹ شروع شده است. در طرح های سنتی و قدیم یسعی بر این بوده که از خطای چشم در مورد ترکیب رنگ ها، کاشت درختان و درختچه ها با نظم ردیفی پشت سر هم و همچنین ایجاد تپه ماهور، برکه و یا دریاچه های مصنوعی استفاده می شود. این گونه باغ ها بیشتر برای استفاده ثروتمندان بوده است و شامل باغ های رسمی و هندسی بوده است. این سبک باغسازی تا اواخر سلطنت الیزابت اول ادامه داشته است.
اما در طرح های جدید که زمان سلطنت جیمز اول شروع شده هزینه احداث و نگهداری باغ هاب ه شدت کاهش یافت و به علت دلزدگی مردم از سبک های رسمی، متخصصان رو به باغسازی به سبک طبیعی و غیررمس آوردند که فاقد شکل های هندسی، خطوط مستقیم و ... بوده است. به طور کلی ر این سب پیاده روها عریض تر و مقدار گلکاری کمتر شده و جای خود را به سطح وسیع از چمن ها داده است. در همین دوران در فضای کوچک اطراف خانه های مسکونی باغچه های کوچکی احداث و نیز گاهی از جعبه های گل در اطراف پنجره ها استفاده شده است.
به طور کلی سبک باغسازی در انگلستان متأثر از سبک ایتالیائی فرانسوی است البته در قرن ۱۸ سبک های خاور دور نیز مانند باغ گیاهشناسی سلطنتی کیو اضافه شد. بد نیست جملاتی هم مورد باغ های دیگر مانند باغ های شرقی گفته شود. این سبک باغسازی در کشور چین شروع شده بود، به ژاپن آورده شد و در آنجا توسعه و پیشرفت بر روی اینگونه باغ ها صورت گرفت، از این جهت بیشتر به این باغ ها، باغ های ژاپنی می گویند، قدمت تاریخی این باغ ها به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد، به طور کلی در طراحی اینگونه باغ ها افکار فلسفی و مذهبی در طول تاریخ خاور دور به نوعی در هنر تأثیر گذاشته است. در این باغ ها بیشتر از گیاهان معطر و خوشبو با خواص داروئی استفاده می شده است و به محورها و خیابان ها و شکل های هندسی کمتر پرداخته شده است و اغلب سه عنصر سنگ - آب و گیاه این باغ ها را می ساختند. سنگ ها به عنوان مهمترین عنصر که طرح به سراغ آن می رود، از نظر فرم و طرز قرار گرفتن رنگ حائزاهمیت است؛ مثلاً از سنگ عمودی برای ایجاد حس بلندی یادآوری کوه استفاده کرده اند، سنگ های کوتاه و گرد یادآور تپه های کوتاه هستند و سنگ های صاف و گرد برای نشان دادن رودخانه ها به کار می روند. همچنین سنگ های مسطح به عنوان سنگ فرش یا زیرساخت فانوس به کار می روند.
در مورد آب که یکی دیگر از عناصر مهم این باغ ها است، آب از یک سرچشمه خاص نشأت می گیرد و به وسیله نهرها و جوی ها به حرکت درمی آید و به یک مرداب می رسد. این مسیر در تمام باغ های ژاپنی تکرار می شود و گاهی در بعضی قسمت ها از آبشارهای کوتاه با ارتفاغ ۱ تا ۵/۱ متر استفاده شده است.
از گیاهان نیز به این صورت استفاده می شده است که ابتدا درختان بزرگ را مستقر می کردند و بعد درختچه ها و در نهایت گل های فصلی که بایستی با سایر آلمان ها هماهنگی داشته باشد کاشته می شدند و نیز سعی می کردند از رنگ های پائیزه کنند.
از اجزاء فرعی این باغ ها، فانوس ها هستند که به عنوان سمبل روشنائی در طرح استفاده می شده اند و در نهایت گاهی از پل یا مصالح مختلف نیز استفاده نیز استفاده می شده است.
به طور کلی باغ های ژاپنی را به دو گروه تقسیم می کنند:
۱) باغ های آئینی که به هیچ عنوان شکل طبیعت نیستند و بیشتر جنبه مذهبی دارند.
۲) باغ های طبیعی
در نهایت خاطرنشان می شود هدف اصلی انسان در باغسازی، ایجاد فضای سبز فرح بخش و دلنشین است. و آن به علت انگیزه داشتن علاقه و کششی فطری به گل و و گیاه است. هیچ علفی از ذوق باغسازی بی بهره و از درک لذت آن بی نیاز نبوده است. باغسازی در جابه جای گیتی، متأثر از فرهنگ بومی و شرایط اقلیمی است که در راستای هدف های مختلف جان می گیرد. به همین جهت باغ ها در سرزمین های مختلف از ویژگی های متفاوتی برخوردارند ولی خرمی و زیبائی طبیعت مشترک بین آنها است.



نیما کبیری دهکردی
نشریه بین المللی فنی مهندسی ایران

تاریخ ارسال: 1390/01/11


نظر شما چیست؟

کد امنیتی شکل بالا در کادر زیر درج شود

برای مشاهده و استفاده از فرم می بایست جاوااسکریپت بر روی مرورگر شما فعال باشد.

 
تعبیر خواب
تعبیر با تقویم
روایتی از قول امام جعفر صادق (علیه السلام) هست که می‌فرمایند مثلاً اگر در روز یا شب اول ماه قمری خوابی را ببینید تعبیر ندارد و صحیح نیست، یا اگر  در دوم و سوم ماه خوابی را ببینید تعبیرش برعکس می‌شود و به همین ترتیب تمام روزهای ماه را فرموده‌اند و این روایت تا حدودی هم شایع شده و گسترش پیدا کرده است.
دقت کنید که چیز کمی نیست!... یعنی شما که دیشب خوابی را دیده‌اید با دانستن تاریخ دیشب، می‌توانید ادامه مطلب...
تعبیرها و اشتباه‌ها
همۀ ما در طول شب یا روز خواب‌هایی می‌بینیم که ممکن است درست و صادق بوده و معنایی را در خود داشته باشند یا اینکه بی‌معنا باشند.
علت خواب‌های بی‌معنا چیزهایی مثل ضعف یا پرخوری قبل از خواب و یا صدای محیط زمان خواب و یا حتی می‌تواند نتیجه تلقین شیطان باشد و فقط پیامبران و معصومین (علیهم السلام) هستند که تمام خواب‌هایشان درست و صادق بوده و حسابشان جدا است. حضرت امام صادق (علیه السلام) به مفضل که از ادامه مطلب...
تعبیر با کتاب
در این مقاله می‌خواهم در مورد این بنویسم که هر کسی می‌تواند بعضی از خواب‌ها را با کتاب تعبیر خواب، تعبیر کند. بنابراین اجازه دهید ابتدا تعریفی کلی و خلاصه از نحوۀ تعبیر خواب ارائه کنم.
خواب‌هایی که ما می‌بینیم یا می‌خواهند معنایی را به ما بفهمانند و یا خیر؛ حالا چرا بعضی از خواب‌ها می‌خواهند معنایی را بفهمانند ولی بعضی خیر؟... چون این سوال بحث دیگری است نمی‌خواهم دربارۀ آن صحبت کنم.
خود این خواب‌های بامعنا نیز اکثراً به صورت مثال ادامه مطلب...
مبارزه با فراموشی خواب
تحقیقات نشان داده است که همۀ افراد در طی خواب خودشان رویا می‌بینند (به جز در برخی بیماری‌های شدید روانی)، منتها خیلی‌ها آن‌ها را فراموش کرده و فکر می‌کنند که اصلاً رویایی ندیده‌اند. هر چند خیلی از این رویاها ممکن است جزء رویاهای بدون تعبیر باشند ولی به هر حال رویا بوده‌اند.
حال سوال این است که چطور خواب خود را فراموش نکنیم؟ چطور صحنه‌های خواب را خوب و روشن به یاد آوریم؟ برای رسیدن به این هدف راه‌های زیادی وجود ادامه مطلب...
دفع بلا با صدقه
احادیث و روایات و همچنین تجربیات بسیاری وجود دارد که خداوند متعال با صدقه قضا و قدر را تغییر می‌دهد. به عبارتی دیگر با صدقه می‌توان به خواست خدا از وقوع بلایا و حوادث جلوگیری کرد. زیرا خود خداوند قضا و قدر را معین کرده و فقط خود او می‌تواند آن را تغییر دهد (که یکی از عواملی که فرموده قضا و قدر را به خاطر آن تغییر می‌دهد همین صدقه دادن است). البته این یکی از آثار صدقه می‌باشد. ادامه مطلب...
رسیدن تعبیر به دیگری
این نکته را به خاطر داشته باشید که تعبیر خواب شما ممکن است به همان کسی که در خواب دیده‌اید نرسد و به شخص دیگری مربوط شود. در واقع تعبیر خواب شما کیلومترها با آن شخصی که در خواب دیده‌اید فاصله داشته باشد! تجربۀ خودم من از خواب‌هایم این بوده که در موارد خیلی خیلی خیلی کمی تعبیر خواب به همان افرادی رسیده که در خواب دیده‌ام (به طوریکه در اکثر موارد فقط یک درصد احتمال می دهم که تعبیر ادامه مطلب...
دفع بلا و گرفتاری
بعضی از خواب‌ها آینده را پیشگویی کرده و می‌گویند که بلا و مصیبت و گرفتاری در پیش است و یا اینکه عمل زشت یا گناهی را مرتکب خواهیم شد. اگر این خواب‌ها درست و اصطلاحاً صادقه باشند، در واقع از مقدرات الهی می‌گویند و چیزهایی که پیش‌بینی آن شده حتماً به وقوع می‌پیوندند.
ولی خداوند راه‌هایی را تعیین کرده که نگذارید آن بلایا به وقوع بپیوندند و در واقع مقدرات خدا تغییر کند. در اصل خود خدا مقدرات را بوجود آورده ادامه مطلب...
کلیپ و ویدیو
خدا با کسی که خودکشی کرده چه می کند؟ (حجت الاسلام مسعود عالی)
اشخاصی که در کلیپها مشاهده می کنید تعبیرگر خواب نیستند
  10 : 20  
  10 : 20