تمارض در پزشکی | تعبیرستان
تمارض در پزشکیپزشکی و بهداشتدانستنیها
×
بستن

تمارض در پزشکی

تمارض به جنون:
در ارزیابی بیماری که ظاهراً سایکوتیک می باشد به خصوص در مواقعی که شک به تمارض می رود باید هر چه بیشتر اطلاعات بالینی و سوابق نامبرده را به دست آورد مثلاً دانستن انگیزه و یا در اختیار داشتن کسی که علائم سایکوز را به فرد آموزش بدهد در تشخیص کمک کننده هستند. متمارضان اغلب در ناهنجار نشان دادن رفتار خود اغراق می کنند.
مبتلایان به اسکیزوفرنی تمایل به توضیح دادن درباره ی علائمشان ندارند، به خصوص در بحبوحه ی سایکوز و هذیان تعقیب و گزند. در صورتی که متمارض ممکن است مشتاق باشد تا توجه دیگران را به بیماری و رفتارهای ناهنجار خود جلب کند. برای متمارضان تقلید کردن از فرم تفکر اسکیزوفرنیک مشکل تر از محتوای تفکر آنها است. برای مثال احتمال اینکه فرد متمارض سستی تداعی ها یا حاشیه پردازی یا تفکر مماسی را تقلید کند کم است.
متمارض به علت ناآگاهی اغلب جنون را با لال بودن اشتباه می گیرد و می پندارد که رفتارهای احمقانه و بچه گانه نشاندهنده ی تجارب هذیانی و نا بهنجار است. متمارضان ممکن است ادعا کنند که به طور ناگهانی دچار هذیان شده اند، در صورتی که سیستم هذیانی هفته ها ماهها یا سالها طول می کشد تاتکوین یابد. بیماری که واقعاً سایکوتیک است و یک حمله ی حاد را تجربه می کند احتمالاً در رابطه ی مستقیم با نوع هذیان خود عمل می کند و عقاید هذیانی بر تمام رفتار او اثر کرده و تمام اعمال او را تحت تأثیر قرار می دهد، ولی در فرد متمارض این اعمال فقط در مواقعی که به نفع فرد باشد از وی سر می زند.
متمارضان در مورد بیماری مورد ادعایشان دچار تناقضاتی می شوند که با گذشت زمان این تناقضات بارزتر می گردد، آنها را با سوالات کلیدی و پرسش های سریع و مواجهه ی مستقیم می توان به اشتباه انداخت. علائمی را که اظهار می دارند ممکن است با ملاک های تشخیص تطابق نداشته باشد و وقتی به این تناقضات می رسند ممکن است اخم کرده یا بخندند. متمارضان اغلب سعی می کنند تا مصاحبه را تحت کنترل خود درآورند و رفتارهای مرعوب کننده و آشفته کننده را در پیش بگیرند.
عواطف سطحی (Blunt affect) و جمود فکری ( تفکر غیر انتزاعی) و ارتباطات عجیب و غریب و اسکیزوئید فقط از تمارض کنندگان بسیار با استعداد بروز می نماید.
توهم:
توهم های واقعی بیشتر همراه با هذیان است و اغلب به علت بروز و ظاهر شدن نیازهای سایکوتیک درونی است. توهم هم از نظر بینش با طی کردن پنج مرحله نیز ظاهر و ناپدید می شوند.
مرحله ی ۱) بیماری می گوید توهماتی در گذشته داشته که حالا متوقف شده اند. در اینجا بیمار بینش کاملی به ماهیت بیمار گونه ی آنها دارد.
مرحله ی ۲) توهماتی در گذشته تجربه شده اند ولی در حال حاضر وجود ندارد بیمار اعتقاد دارد که آنها واقعی بوده اند.
مرحله ی ۳) به تازگی توهماتی تجربه شده اند ولی بیمار از گفتگو درباره ی آنها امتناع می کند به نظر می رسد که او تناقض بین ادراکات سایکوتیک و واقعیت را دریافته است.
مرحله ی ۴) بیمار درباره ی توهماتش گفتگو می کند،اما براساس آنها عملی انجام نمی دهد.
مرحله ی ۵) بیمار برطبق توهماتش عمل می کند. از صداها اطاعت می کند و یا به آنها پاسخ می دهد.
محتویات توهمات ممکن است خوشایند، ناخوشایند یا خنثی باشد صداهای تهمت آمیز ممکن است نشان دهنده ی یک گناهی که هنوز مورد قبول شخص واقع نشده باشد. برای مثال جانوران ترسناک یا حیوانات تهدید کننده ممکن است نشان دهنده ی یک مورد قبول واقع نشده، از شخصیت باشند و یا این عقیده که کسی بوی بسیار نامطبوعی می دهد ممکن است نشاندهنده ی افسردگی شدید باشد.
برخلاف توهمهای واقعی، توهمهای تمارضی ربطی به هذیان نداشته و درباره ی موضوعات مختلف است. اسکیزوفرنها اغلب گزارش می کنند که صداها مستقیماً با آنها صحبت می کنند یا مستقیماً از آنها انتقاد می کنند و توهمها بیشترمتناوب و مقطعی هستند در صورتی متمارض ادعا می کند که توهمها ممتد و مداوم هستند.
توهمات شنوایی در ۸۸% از اسکیزوفرنها از خارج سر حس می شوند و فقط در ۷۵ درصد موارد هم صدای مرد و هم صدای زن را می شنوند و پیامها معمولاً واضح هستند و فقط در ۷ درصد موارد مبهم می باشند. در صورتی که بر عکس در تمارض ها در اغلب موارد مبهم و غیرقابل شنیدن است.
افراد سایکوتیک واقعی بیشتر مواقع نسبت به آنها بی تفاوت بوده و روشهایی برای کنترل توهمات دارند، مانند تغییر وضعیت بدن، پرت کردن حواس در زمان فعالیت، تماس با اشخاص یا خوردن داروهای ضد سایکوز ولی ممکن است اگر صداها آشنا باشند و یا رکن اصلی و اساسی سیستم هذیانی آنها باشد اطاعت کنند، در متمارض ها توهم ها را اغلب غیر قابل کنترل و غیر قابل مقاومت می دانند.
اسکیزوفرنها گاهی صداهایی را می شنوند که بیمار را به صورت سوم شخص مورد خطاب قرار می دهند ( او کتاب می خواند، او نشسته است) ولی در متمارض ها این حالت بیشتر به صورت اول شخص می باشد.
تمارض به اختلالات شناختی:
علائم اولیه ی نوع پیشرونده ی دمانس مشتمل بر بدتر شدن خلق، شخصیت و حافظه ی نزدیک و قضاوت و تفکر انتزاعی است. افراد خانواده ها و همکاران اغلب زودتر از خود بیمار متوجه تغییراتی در وی می شوند. علائم در افرادی که فعالیتهای هوشمندانه و درکی دارند زودتر از افرادی که شغل معمولی و دستی دارند مورد توجه قرار می گیرند.
زوال عقلی استاتیک به دنبال صدمه ی حاد مغز ایجاد می شود و پس از گذشت چند روز تا چند هفته ثابت می ماند یا بهبودی مختصری می یابد. زوال عملی پیشرونده به طور ناگهانی یا تدریجی آغازمی شود ولی اصولاً به مرور زمان بدترمی شود و غالباً در نهایت تمام توانائیهای بیمار را تباه می کند و بیمار را به کام مرگ می کشاند.
بیماران دچار دمانس به ندرت دارای بینش بوده و از تباهی ذهنی شکایت می کنند و اگر حافظه ی نامناسب خود را پذیرا گردند کاملاً آن را تأکید نمی کنند و یا از درجه ی معلولیت آگاهی کامل ندارند.
در مواردی که درجات خفیف تا متوسط زوال عقلی وجود دارد توانائیهای کلامی اکتسابی اولیه سالم می مانند. اما خاطرات روزانه و بخش اجرایی مختل می شوند.
مهمترین اختلاف بین کسانی که واقعاً دمانس دارند و آنهایی که سعی می کنند اختلال شناختی را تقلید کنند، وجود مداومت و پشتکار در بیماران واقعی و عدم مداومت در متمارضان است. در مواردی که شخص مظنون به تمارض است باید در مورد عوارض آن ضربه مطالعه ی کافی داشت تا آنگاه بتوان بین شکلهای ادعا شده به آنها که واقعاً باید وجود داشته باشد مقایسه انجام داد. بیشتر اشخاص متمارض مواردی را ادعا می کنند مانند پارانویا و خودکشی که با عوارض آن ضربه ی فیزیکی به خصوص قابل توجیه نمی باشند.
باید تحلیلی از عملکرد شخص قبل و بعد از ادعا به عمل آید و رفتارهای وی در تمام زوایای عملی از زمان وقوع حادثه مورد ارزیابی قرارگیرد باید به کسی که در اجتماع و اوقات فراغت عملکرد طبیعی دارد اما در محل کار مشکل دارد شک به تمارض کنیم.



دکتر محمود عموئی
پزشکی قانونی
هفته نامه پزشکی امروز

تاریخ ارسال: 1390/01/11


نظر شما چیست؟

کد امنیتی شکل بالا در کادر زیر درج شود

برای مشاهده و استفاده از فرم می بایست جاوااسکریپت بر روی مرورگر شما فعال باشد.

 
تعبیر خواب
تعبیر با تقویم
روایتی از قول امام جعفر صادق (علیه السلام) هست که می‌فرمایند مثلاً اگر در روز یا شب اول ماه قمری خوابی را ببینید تعبیر ندارد و صحیح نیست، یا اگر  در دوم و سوم ماه خوابی را ببینید تعبیرش برعکس می‌شود و به همین ترتیب تمام روزهای ماه را فرموده‌اند و این روایت تا حدودی هم شایع شده و گسترش پیدا کرده است.
دقت کنید که چیز کمی نیست!... یعنی شما که دیشب خوابی را دیده‌اید با دانستن تاریخ دیشب، می‌توانید ادامه مطلب...
تعبیرها و اشتباه‌ها
همۀ ما در طول شب یا روز خواب‌هایی می‌بینیم که ممکن است درست و صادق بوده و معنایی را در خود داشته باشند یا اینکه بی‌معنا باشند.
علت خواب‌های بی‌معنا چیزهایی مثل ضعف یا پرخوری قبل از خواب و یا صدای محیط زمان خواب و یا حتی می‌تواند نتیجه تلقین شیطان باشد و فقط پیامبران و معصومین (علیهم السلام) هستند که تمام خواب‌هایشان درست و صادق بوده و حسابشان جدا است. حضرت امام صادق (علیه السلام) به مفضل که از ادامه مطلب...
تعبیر با کتاب
در این مقاله می‌خواهم در مورد این بنویسم که هر کسی می‌تواند بعضی از خواب‌ها را با کتاب تعبیر خواب، تعبیر کند. بنابراین اجازه دهید ابتدا تعریفی کلی و خلاصه از نحوۀ تعبیر خواب ارائه کنم.
خواب‌هایی که ما می‌بینیم یا می‌خواهند معنایی را به ما بفهمانند و یا خیر؛ حالا چرا بعضی از خواب‌ها می‌خواهند معنایی را بفهمانند ولی بعضی خیر؟... چون این سوال بحث دیگری است نمی‌خواهم دربارۀ آن صحبت کنم.
خود این خواب‌های بامعنا نیز اکثراً به صورت مثال ادامه مطلب...
مبارزه با فراموشی خواب
تحقیقات نشان داده است که همۀ افراد در طی خواب خودشان رویا می‌بینند (به جز در برخی بیماری‌های شدید روانی)، منتها خیلی‌ها آن‌ها را فراموش کرده و فکر می‌کنند که اصلاً رویایی ندیده‌اند. هر چند خیلی از این رویاها ممکن است جزء رویاهای بدون تعبیر باشند ولی به هر حال رویا بوده‌اند.
حال سوال این است که چطور خواب خود را فراموش نکنیم؟ چطور صحنه‌های خواب را خوب و روشن به یاد آوریم؟ برای رسیدن به این هدف راه‌های زیادی وجود ادامه مطلب...
دفع بلا با صدقه
احادیث و روایات و همچنین تجربیات بسیاری وجود دارد که خداوند متعال با صدقه قضا و قدر را تغییر می‌دهد. به عبارتی دیگر با صدقه می‌توان به خواست خدا از وقوع بلایا و حوادث جلوگیری کرد. زیرا خود خداوند قضا و قدر را معین کرده و فقط خود او می‌تواند آن را تغییر دهد (که یکی از عواملی که فرموده قضا و قدر را به خاطر آن تغییر می‌دهد همین صدقه دادن است). البته این یکی از آثار صدقه می‌باشد. ادامه مطلب...
رسیدن تعبیر به دیگری
این نکته را به خاطر داشته باشید که تعبیر خواب شما ممکن است به همان کسی که در خواب دیده‌اید نرسد و به شخص دیگری مربوط شود. در واقع تعبیر خواب شما کیلومترها با آن شخصی که در خواب دیده‌اید فاصله داشته باشد! تجربۀ خودم من از خواب‌هایم این بوده که در موارد خیلی خیلی خیلی کمی تعبیر خواب به همان افرادی رسیده که در خواب دیده‌ام (به طوریکه در اکثر موارد فقط یک درصد احتمال می دهم که تعبیر ادامه مطلب...
دفع بلا و گرفتاری
بعضی از خواب‌ها آینده را پیشگویی کرده و می‌گویند که بلا و مصیبت و گرفتاری در پیش است و یا اینکه عمل زشت یا گناهی را مرتکب خواهیم شد. اگر این خواب‌ها درست و اصطلاحاً صادقه باشند، در واقع از مقدرات الهی می‌گویند و چیزهایی که پیش‌بینی آن شده حتماً به وقوع می‌پیوندند.
ولی خداوند راه‌هایی را تعیین کرده که نگذارید آن بلایا به وقوع بپیوندند و در واقع مقدرات خدا تغییر کند. در اصل خود خدا مقدرات را بوجود آورده ادامه مطلب...
کلیپ و ویدیو
ماجرای فیلم ساز هندی (آقای رائفی پور)
اشخاصی که در کلیپها مشاهده می کنید تعبیرگر خواب نیستند